19.09.2024

Museum Speelklok brengt muziekmachines naar Roblox

Museum Speelklok is een van de eerste musea in Nederland die de stap naar de metaverse zet met een game in Roblox. De nieuwe game, ‘Music Machine Monster’, is geïnspireerd op de unieke collectie historische muziekmachines van het museum.

Still uit de Roblox game Music Machines Monsters

In ‘Music Machine Monster’ duiken spelers vanaf 8 jaar in de wereld van muziekmachines, en de techniek die erachter schuilgaat. Techniek die je in het dagelijks leven ook terugvindt in auto’s, smartphones en veel andere apparaten. Spelers bouwen een muziekmachine en gaan de strijd aan met andere spelers. De game wordt officieel gelanceerd op woensdag 23 oktober.

Op Roblox zijn dagelijks 70 miljoen gebruikers actief. Door deze game op Roblox te lanceren brengt Museum Speelklok muziekmachines naar een jong en wereldwijd publiek. Zo kan het museum laten zien dat je met techniek de mooiste dingen zoals muziek kunt maken.

De game speelt zich af tegen de achtergrond van de meest iconische locaties van Utrecht, zoals de beroemde Domtoren, grachten en werfkelders en het kenmerkende bollendak van Utrecht Centraal Station.

Over Music Machine Monster

‘Music Machine Monster’ werd ontwikkeld door immersive studio Broken Egg en is een avonturenspel dat zich afspeelt in het betoverde rijk van de Speelklok Eilanden. Spelers gaan op een spannende zoektocht om de harmonie te herstellen na een muzikale ramp. Geïnspireerd door de muziekmachines van Museum Speelklok verzamelen spelers onderdelen, leren ze over geluidsbronnen en programma’s, en nemen ze het op tegen een slechterik die ooit een briljante uitvinder was.

Met drie eilanden, negen missies en een eindgevecht, combineert de game leren met plezier, en heeft zowel singleplayer- als multiplayer-missies. Tijdens hun avontuur verkennen spelers samen met het karakter Tune als gids Nederlandse en Utrechtse bezienswaardigheden, fietsen ze rond en komen ze bijzondere muzikale elementen tegen. Zo vliegen ze hoog boven de stad mee op de tonen van de muziek en gaan ze de strijd aan met de flipperkast in een muziekmachine.